Nie často sa stáva, že by som mal potrebu citovať vyhlásenia smeráckych pohlavárov v našom parlamente. Tento prípad je ale zaujímavý tým, ako sa organizovaná skupina SMER-SD vyhraňuje voči Európskej únii a svojim vlastným občanom. O čo vlastne išlo?

Registračná daň za ojazdené vozidlá bola protieurópska

Registračná daň za ojazdené vozidlá

Registračná daň (označovaná v slovenskom právnom poriadku ako „správny poplatok“) za prvú registráciu motorového vozidla sa platí za všetky registrované autá v danej krajine bez ohľadu na to, odkiaľ sú tieto autá dovezené.
V prípade ďalšej registrácie ojazdeného auta sa však výška dane za registráciu (správny poplatok za registráciu) do roku 2016 určovala podľa toho, či bolo zakúpené v Slovenskej republike alebo v zahraničí, vrátane členského štátu Európskej únie.

Pri ďalšej registrácii ojazdeného slovenského auta sa zaň platila daň vo výške 33,- eur, bez ohľadu na výkon motora alebo iných parametrov. Pri ďalšej registrácii ojazdeného auta dovezeného zo zahraničia sa však platila daň vo výške 33,- eur iba za tie, ktorých výkon motora nepresahuje 80 kW. Pri vyššom výkone motora sa zvyšovala aj výška tejto dane, a to až do výšky 2.997,- eur. A to aj pri dovoze z iného štátu Európskej únie.

Toto bolo jednoznačne v rozpore s primárnym právom Európskej únie. Tým, že Slovenská republika vyberá väčšiu registračnú daň pri dovoze auta z iného štátu EÚ, diskriminovala dovozcov oproti tým, ktorí si kúpia ojazdené motorové vozidlo na Slovensku.

Strana SaS pomohla každému, komu bola spôsobená škoda

Strana SaS po tom, čo tento rozpor zistila, neváhala poskytnúť pomoc každému, komu bola spôsobená škoda tým, že zaplatil za registráciu motorového vozidla dovezeného z iného štátu Európskej únie daň vyššiu ako 33,- eur (t. j. daň, ktorá je vyberaná za registráciu ojazdeného motorového vozidla zo Slovenskej republiky).

Pri vymáhaní príslušnej časti registračnej dane späť sme poskytli právnu pomoc zadarmo, a nielen to. Richard Sulík, ako poslanec Európskeho parlamentu, sa osobne zasadil o to, aby Európska komisia pozastavila platnosť protieurópskeho zákona, na základe ktorého bol takýto zvýšený poplatok od prevodcov ojazdených áut vymáhaný.

Richard Sulík vybavil zníženie poplatku za registráciu ojazdeného auta

Pri uvedení novely zákona, na základe ktorého boli tieto poplatky za prevod auta účtované, vtedajší minister financií Peter Kažimír v Národnej rade takto vyjadril svoj vzťah k občanom Slovenskej republiky, ktorých neférové zdierane na poplatkoch sa postupom Richarda Sulíka v Európskej únii podarilo zastaviť, ako aj k  právnym normám Európskej únie, ktoré, ako vieme, musia v záujme jednotného trhu stáť nad našimi vnútroštátnymi zákonmi (citované z prepisu parlamentnej rozpravy ministra Petra Kažimíra zo 14.10.2016):

„Ja musím povedať, že ja nepredstupujem s touto novelou pred vás s nejakou radosťou, áno? Opakujem, príčina, prečo tu sme, momentálne je to, že Európska komisia začala s nami proces infringementu kvôli rozporu, domnelému rozporu s európskym právom, to tu bolo zopakované aj pánom poslancom Ivanom. Ale kľúčovým dôvodom, prečo sa tak stalo, je to, že niektorí poslanci za stranu SaS nabonzovali túto krajinu v Európskej komisii. To je proste, to je fakt, absolútne jasný, môžete sa nad tým koľkokrát smiať, ale váš pán predseda v rámci svojho biznisu, ktorý má v Európskom parlamente, toto robí rád, nebolo to prvýkrát. No proste nemusíte sa rozčuľovať, toto je normálna pravda, je to jeho štýl. To znamená, strana SaS je z tohto pohľadu proste stranou, ktorá rada bonzuje na krajinu, a toto je jeden z dôsledkov, toto je jeden z dôsledkov, ktorý tu dneska prakticky máme. ………………… A v tomto princípe s vami Európska komisia súhlasí a povedala, áno, Slovensko obmedzuje v podstate týmto nastavením registračnej dane, ktorá je úplne obvyklá.

Smeráci sú akože veľkí Európania vždy, keď sa objavia v Bruseli. Doma sa aj v tomto prípade prejavili ako porušovatelia práva Európskej únie a tých, ktorí trvali na jeho dodržiavaní, označili za „bonzákov“.

Strana SaS túto daň zruší

Tento  príklad hovorí nielen o tom, ako je výhodné pre Slovensko byť členom Únie, ale aj to, ako môže aktívny poslanec Európskeho parlamentu ľuďom na Slovensku priamo pomôcť. A to aj vtedy, keď si minister financií vlády SR myslí, že by bolo lepšie bežného Slováka zodrať z kože len za to, že si nemôže dovoliť nové auto.

Strana SaS túto daň zruší hneď, ako jej voliči dajú v parlamentných voľbách dôveru.

Autor článku:
Alojz Baránik – v eurovoľbách 25. mája 2019 kandiduje na 2. mieste.

Vizitka kandidáta

Kandidát do Európskeho parlamentu Alojz Baránik v eurovoľbách 2019 kandiduje za politickú stranu SaS z druhého miesta, ako člen TOP tímu Jurzyca-Baránik-Ďuriš Nicholsonová. Alojz Baránik je dlhoročný právnik a tímlíder Sloboda a Solidarita pre spravodlivosť. Slovensko by jeho zvolením získalo zástupcu vo Výbore pre právne otázky (JURI), v ktorom sa schvaľujú dôležité zákony aj pre Slovensko.

Viac o autorovi môžete nájsť tu:
Životopis >>   |   Facebook >>   |   Twitter >>

Registračná daň za ojazdené vozidlá - Alojz Baránik